риски

НОВИНИ

Переваги методики оцінки ризиків на робочому місці «5 кроків»

лют. 22 2021

Різноманітні протоколи та процедури безпеки є дуже важливими на робочому місці, де вони не тільки запобігають нещасним випадкам та травмам, але й рятують життя.

Довгий час безпека праці відходила на другий план, а такий підхід часто робить працівників надзвичайно вразливими в умовах виконання своїх робочих завдань. Працівники часто виконують свої повсякденні обов'язки, не знаючи і не усвідомлюючи потенційних ризиків та небезпек під час роботи.

take 5

Що ж робити задля того, щоб питання безпеки праці торкнулися усіх працівників на кожному робочому місці? Для цього існує концепція «5 кроків» або «Take 5» – чудовий інструмент для підвищення обізнаності та уникнення можливих надзвичайних ситуацій.

Визначте своє робоче місце

«5 кроків» – це процедура управління ризиками, яка має на меті зменшити кількість нещасних випадків та інцидентів на робочому місці. Ця процедура призначена для допомоги працівникам та керівникам у створенні більш безпечного робочого середовища, де витрачається кілька хвилин, щоб перевірити, чи можливо безпечно продовжувати роботу та працювати на робочому місці. Процес безпеки «5 кроків» складається з п'яти простих дій, які призначені для підвищення обізнаності працівників та покращення оцінки ризиків під час роботи.

Такі 5 кроків передбачають наступні дії:

  1. Продумати робочу задачу стосовно готовності її виконувати
  2. Визначити небезпеки
  3. Оцінити усі ризики
  4. Зробити зміни відповідно до оцінки ризиків і повторити оцінку ризиків
  5. Прийняти рішення до безпечного виконання роботи

Цикл

Всі кроки виконуються за протоколом у вигляді перевірочного листа. Якщо на першому кроці виявиться хоча б одна негативна відповідь, то продовження роботи неможливе до усунення невідповідності. Визначення небезпек і оцінка пов’язаних з ними ризиків виконується за прийнятою на підприємстві методикою оцінки ризиків. Після внесення змін у відповідності до первинної оцінки ризиків працівник проводить повторну оцінку ризиків і у разі їх допустимого ступеню приймає рішення щодо початку роботи. В іншому випадку працівнику потрібно звернутися до свого безпосереднього кeрівника стосовно усунення існуючих ризиків. Тільки після остаточного усунення або мінімізації всіх ризиків можливе продовження робочої задачі.

Ефективний контроль управління

Хоча керівник несе відповідальність за підлеглого співробітника, але він не може знаходитись біля працівника кожну секунду для моніторингу його дій на робочому місці. Тому процедура «5 кроків» є чудовим інструментом безпеки, що дозволяє працівникові постійно враховувати безпечні робочі практики і зокрема таку як управління ризиками. Щодо керівників, то вони несуть відповідальність за інші сфери, такі як перевірки безпеки, навчання та технічне обслуговування, але коли такі сфери, як навчання, закінчені, то їм важко гарантувати те, що працівники запам’ятають і будуть дотримуватись безпечної практики під час роботи. Цієї мети допомагає досягти процедура «5 кроків», проста, але ефектна не тільки для працівників а також і для керівництва.

Практична застосовність процедури

За допомогою процедури «5 кроків» підприємство, яке її використовує, забезпечує низку дій, спрямованих на підвищення рівня обізнаності щодо безпеки та зменшення кількості нещасних випадків на робочому місці. Перевірочний лист «5 кроків» можна легко надрукувати в вигляді невеликого портативного буклету, яким працівники можуть користуватися протягом дня. Концепція «5 кроків» може бути також роздрукована на вивісках, які можуть бути чітко розташовані на робочому місці і будуть служити щоденним нагадуванням працівникам.

Ефективність

Дослідження показують, що використання процедур безпеки, таких як «5 кроків», може значно знизити ймовірність нещасних випадків та травматизму на виробництві. Також наявність належного типу тренінгів з питань безпеки та інформаційних кампаній є ефективними ініціативами спрямованими на підтримку працівників у будь-який час. Проста інформація та основні процедури, доступні та прості у використанні, допомагають працівникам виявляти потенційні ризики під час роботи.

Не можна нехтувати важливістю безпеки на робочому місці. Підприємства повинні розуміти переваги таких процедур, як «5 кроків», у зменшенні аварій та надзвичайних ситуацій. Інциденти на робочому місці можна запобігти, і найкращий спосіб підвищення стандартів безпеки – це інвестування в освіту та навчання, ці програми приносять користь як керівництву, так і співробітникам нижчих рівнів.

Володимир Гром, Менеджер з охорони праці та екологічної безпеки Промислового департаменту "Бюро Верітас Україна"